مجله اینترنتی آذران

مجله اینترنتی آذران

مجله اینترنتی آذران

مجله اینترنتی آذران

رژیم غذایی بعد از آسیب مغزی

رژیم غذایی بعد از آسیب مغزی

در این ویژگی ویژه، ما به چند نکته برتر برای لذت بردن از یک رژیم غذایی سالم پس از آسیب مغزی نگاه می‌کنیم و راه‌هایی را که می‌توانید برنامه‌ریزی و آماده‌سازی وعده‌های غذایی سالم را در حین زندگی با اثرات این بیماری بررسی کنید.

رژیم غذایی خوب چیست؟

آنچه که یک "رژیم غذایی خوب" را ایجاد می کند از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل متعددی مانند سطح فعالیت بدنی، سلامت عمومی و نحوه تاثیر آسیب مغزی شما بر شما بستگی دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، آجیل، روغن زیتون و ماهی ممکن است پس از آسیب مغزی مفید باشد.

این بر اساس تحقیقاتی است که نشان می دهد با افزایش سن افراد به حفظ عملکرد شناختی کمک می کند. نوشیدن مقدار زیادی مایعات نیز مهم است، زیرا کم آبی بدن می تواند باعث خستگی، یبوست و بدتر شدن اثرات آسیب مغزی شود.

چه غذاهایی می تواند کمک کند؟

اینترنت مملو از تبلیغات برای "غذاهای معجزه آسا" است که ادعا می کنند اثرات آسیب مغزی را معکوس می کنند، اما متاسفانه شواهد کمی برای حمایت از این ادعاها وجود دارد.

با این حال، برخی از غذاها به سلامت عمومی کمک می کنند و ممکن است به مدیریت اثرات آسیب مغزی کمک کنند. مثلا:

غلات کامل را انتخاب کنید

مانند نان سبوس دار، ماکارونی و برنج قهوه ای. آنها انرژی را به آرامی آزاد می کنند و به حفظ سطح انرژی در طول روز کمک می کنند - به ویژه برای افرادی که دچار خستگی هستند مفید است.

روغن زیتون اضافی

منبع نسبتا سالم چربی است و نشان داده شده است که دارای طیف وسیعی از مزایای سلامتی از جمله اثر محافظتی بر عملکرد حافظه است.

امگا 3

نوعی چربی که معمولا در ماهی های چرب و همچنین برخی از دانه ها و مغزها یافت می شود، ممکن است به حفظ سلامت مغز کمک کند. مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از امگا 3 ممکن است به کاهش زوال شناختی کمک کند.

میوه ها و سبزیجات تیره رنگ

مانند اسفناج، کلم پیچ، زغال اخته و توت فرنگی حاوی سطوح بالایی از مواد مغذی هستند که برخی مطالعات نشان می دهد که می تواند تأثیر مفیدی بر شناخت داشته باشد.

از چه غذاهایی پرهیز کنم؟

نکات مهم زیر می تواند به شما کمک کند پس از آسیب مغزی سالم بمانید:

سطح نمک خود را پایین نگه دارید

نمک برای افزایش فشار خون و افزایش خطر سکته شناخته شده است. بسیاری از افرادی که مشکلات چشایی و بویایی دارند نمک بیشتری از آنچه که باید اضافه می کنند، بنابراین از جایگزین هایی مانند آب لیمو برای افزایش طعم استفاده کنید.

از غذاها و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید

شکر می‌تواند منجر به افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی شود و می‌تواند منجر به "سقوط قند" شود که در آن سطح انرژی کاهش می‌یابد - مشکلی خاص برای افرادی که دچار خستگی هستند.

از نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید

علاوه بر افزایش انرژی، کافئین می تواند برای افرادی که پس از آسیب مغزی علائم ادراری را تجربه می کنند، تأثیر منفی داشته باشد.

مصرف غذاهای فرآوری شده و چرب را محدود کنید

این غذاها اغلب حاوی مقادیر زیادی نمک و شکر هستند، محتوای غذایی کمتری دارند و ممکن است منجر به افزایش وزن شوند.

در مصرف مکمل ها محتاط باشید

در حالی که مکمل ها ممکن است برای برخی افراد ضروری باشد، همیشه قبل از مصرف با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید زیرا ممکن است با هر دارویی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

چگونه غذاها را برنامه ریزی و آماده کنم؟

اثرات آسیب مغزی می تواند خرید و پختن غذا را دشوار کند، به خصوص اگر حافظه یا مهارت های برنامه ریزی تحت تأثیر قرار گیرد. در اینجا چند نکته برتر وجود دارد:

دستور العمل های ساده ای را پیدا کنید و ذخیره کنید که می توانید مرتباً به آنها بازگردید.

با داشتن یک برنامه غذایی، می توانید مواد خود را به یک سفارش خرید آنلاین اضافه کنید یا فهرستی تهیه کنید تا با خود ببرید تا از فراموش کردن اقلام در هنگام رسیدن به فروشگاه جلوگیری کنید.

اگر احساس خستگی می کنید، خرید خود را در زمان هایی برنامه ریزی کنید که عموماً هوشیارتر هستید و سوپرمارکت کمتر شلوغ است.

هنگام پخت، قسمت های اضافی درست کنید و در ظروف در بسته فریز کنید. هر ظرف را با محتویات و تاریخ تهیه آن برچسب بزنید.

اگر مشکل چشایی و بویایی دارید، به تاریخ مصرف توجه کنید زیرا ممکن است تشخیص این که آیا غذا برای خوردن ناامن است یا خیر، برایتان دشوار است.

با خوردن وعده‌های غذایی در فواصل منظم، از کم‌خوری یا پرخوری خودداری کنید - و صبحانه را حذف نکنید!

برچسب را بررسی کنید. برچسب زدن واضح تر باعث شده است که مصرف کنندگان راحت تر بدانند چه چیزی در غذایشان وجود دارد. اگر در خواندن یا فهمیدن برچسب‌ها مشکل دارید، از پرسیدن آن نترسید. همیشه می توانید از کارت شناسایی آسیب مغزی خود برای شروع مکالمه استفاده کنید.

اگر از دست دادن اشتها را تجربه کردید، زنگ هشداری را تنظیم کنید تا به شما بگوید که زمان غذا خوردن است، و با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا در مورد دریافت تمام مواد مغذی مورد نیازتان راهنمایی کند.

پیدا کردن رژیم غذایی مناسب برای شما

نیازهای غذایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین اگر سوالی دارید یا نیاز به حمایت دارید، می توانید با:

پزشک عمومی شما، که قادر به ارائه اطلاعات عمومی و ارجاعات لازم خواهد بود.

یک متخصص تغذیه ثبت شده، که می تواند به شما مشاوره دهد و یک برنامه غذایی مناسب برای شما ایجاد کند.

یک کاردرمانگر، که می تواند در مورد کمک ها و سازگاری هایی که به شما در تهیه و خوردن غذا کمک می کند، راهنمایی کند.

به یاد داشته باشید، یک رژیم غذایی سالم تنها یکی از راه های سالم ماندن است. در صورت امکان، آن را با سایر تکنیک های زندگی سالم مانند ورزش منظم، میزان خواب کافی و ماندن ترکیب کنید

هیدراته شده